torstaina, syyskuuta 29, 2016

KUN HYMY EI HYYDY

Moni asiakaspalvelu töissä oleva varmasti osaa samaistua tähän kirjoituis aiheeseen, puheen aiheena on siis millaista on olla asiakaspalvelija. Asiakaspalvelu työ on välillä henkisesti raskasta ja saat sukeltaa monenlaiseen rooliin asiakkaille ja näitä tulen tämän postauksen aikana käymään läpi.  Oma mielipide on se, että jokaisen pitäisi jossain vaiheessa elämää mennä edes kerran hetkeksi tekemään kunnon asiakaspalvelu työtä johonkin kauppaan. Olen itse huomannut, että ruokakaupassa työskentely on kasvattanut minusta aivan erilaisen asiakaspalvelijan. Olen kesän aikana kasvattanut loogista ja järjestälmistä työskentely kykyä ja tämän lisäksi olen joutunut harjoittelemaan hermojen kurissa pitämistä kuin myös saanut sietää monenlaisia raivokohtauksia kassan toisella puolella. Nyt kunnioitan enemmän jokaista asiakaspalvelun työssä olevaa, koska tässä ammatissa vaan näkee monenlaista ja joutuu kokemaan kaikenlaista.

 

Samat joka päiväiset vitsit. Voin sanoa, ketään meistä ei enää naurata vitsit, joita kuulemme lähes päivittäin. Yleisimmät kolme vitsiä minkä kuulee ovat: 1. Kun tuoteessa ei ole hintaa tai viivakoodin lukija ei vaan lue rypyssä olevaa viivakoodia, kuuluu tämä "nerokas" vitsi "Se tuote taitaakin sitten olla ilmainen, heheheh." Ei se ole, kyllä me siihen hinta saadaan. 2. Tarjotessa asiakkaalle kuittia "Se ei mene verotukseen". Tosi hauskaa, tuo vitsi on jo niin kulunut juttu. En ymmärrä kuinka jotkut vieläkin jaksaa. 3. Kun kysyy minkä arvan asiakas haluaa ostaa, tulee vastaukseksi "Anna sieltä se missä on suurin voitto". Tuskin työskentelisin kaupassa jos tietäisin missä se voitto summa piileskelee.
Ne ovat siis juurikin ne vitsit, jotka tulevat nykyään joka puolella esille.

Joskus jopa vapaapäivisin töissä. Vapaapäivänä mentäessä kauppaan huomaat, että sinulla on välillä halu ruveta järjestelemään hyllyjä. Kyllä itse ainakin nypin citymarketista välillä kaurahiutaleet hyllyn eteen ja vaatekaupassa laitan katsomaani paidan viikattuna takaisin. Se vain on jokin ajattelematon reaktio, jonka tajuaa vasta sitten kun kaupassa mukana ollut sanoo "Sä et ole töissä!". Eikä työpäivistä välttämättä pääse eroon edes yöllä kun unessa istut kassalla ja palvelet asiakkaita. Mutta se on jo ihan normaalia ja moni työssä käyvä varmasti myös tekee töitä öisinkin.

Monenlaiset roolit. Me ei olla pelkästään myyjä sille asiakkaalle vaan välillä saa ottaa ihan minkälaisen vaan roolin haltuun. Vapaa-ajalla olemme arjen julkkiksia, meidät tunnistetaan kaduilla ja kaikkialla muuallakin. Itselle varsin yleistä kun asun samalla alueella missä työpaikkani sijaitsee mutta kyllä niitä asiakkaita tulee muuallakin vastaan. Olemme myös monesti niitä kuuntelijoita kun joku asiakkaista haluaa alkaa selittämään oman elämänsä käännekohtaa tai kunka vaimo/mies on juuri menehtynyt tai millon mistäkin. Olemme myös monesti henkisiä nyrkkeilysäkkejä, ei kylläkään mielellään oltais. Monet asiakkaat purkavat meihin sitä huonoa päivää tai raivoavat ihan muuten vaan, joka on minun mielestä väärin. Sillä vain aiheutetaan muille kans se huono päivä ja paha mieli. Näitä voisin jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta pysytään kohtuu määrissä!

Kävelevä tietokirja.  Meidän tiedostamme pitäisi löytyä kilpailevan kaupan tarjoukset ja valikoima, seuraavan bussin tulo, miten pankkikortin saa vaihdettua uuteen jne. Kaikenlaisia kysymyksiä sitä on oikeasti tullut vastaan ja välillä on saanut raapia päätä kun joku kysyy niin merkitsemättömän kysymyksen, johon tuskin myyjällä on minkäänlaista hajuakaan.

Aina pitää hymyillä. Hymy ei saa hyytyä vaikka tilannen olisi mikä. Tottakai työssä voi tulla tilanteita joissa se hymy vaan hyytyy, sitä en kieltäisi koskaan. Itse kun olen sellaisia tilanteita kohdannut. Mutta kuitenkin asiakkaalle täytyy aina hymyillä, muistaa olla iloinen ja olemaan aina valmis palvelemaan. Apua tullaan enemmän kysymään iloiselta ja hymyilevältä myyjältä kun nyrpeältä ja epäkohteliian näköiseltä myyjältä. Valitettavasti olen monessa kaupassa huomannut sen, että se hymy vaan jää pois. Se on ikävää, koska ei munulla ole hyvä fiilis lähteä kaupasta, jossa kassalla on ollut tympääntynyt ja epäkohteliaan oloinen myyjä. Joten kaikkien myyjien pitää muistaa, että se hymy saa muutkin paremmalle tuulella!

Monipuolinen työ ja vaihtelevat työvuorot. Tämä kohta on todella työpaikka kohtainen, mutta nykyisessä työssäni saan tehdä monenlaista myyjän tehtävää. Jokapäivä saa olla kassalla, purkaa kuormaa, palvella asiakkaita ja tehdä paljon muutakin. Eloisampaa ja kivempaa työstä tekee sen, että se ei ole aina samanlaista. Meillä ainakin vaihtelee työpäivät hyvin, välillä on iltavuoroa ja joinakin päivinä on aamuvuoroa tai välivuoroa. Työajan vaihtelu ja pituus tekee työstä paljon monipuolisempaa ja joka päivä on uudet haasteet edessä.

Tässä oli minulta pienet lähtökohdat siitä millaista on olla kaupan-alla töissä, kiinostaisiko teitä lukea samantyyppisiä postauksia lisää? Ja kuinka moni kaupan-alan työntekijä osaa samaistua näihin kohtiin, kertokaa kokemuksianne!

10 kommenttia:

  1. Niin totta joka sana,voin niin samaistua:D Se todellakin kasvattaa susta toisenlaisen asiakaspalvelijan kun on töissä kaupassa. Itse ollut kohta parisen vuotta ruokakaupassa töissä, mutta tämän kesän jälkeen mulle riitti..

    https://harrietgripenberg.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah kiva kuulla, että pääsit samaistumaan aiheeseen. :D Mä niin ymmärrän sua että se riitti. Onhan se täysin omanlaisensa työ.

      Poista
  2. Hah! Huomaan itekkin, että kaupassa monesti saatan siistiä hyllyjä, koska se alkaa todella nopeasti häiritsemään :'D

    http://marihelenn.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahha se onkin sellainen tapa jota varmaan moni ei edes huomaa jos on sitä tottunut tekemään. :D

      Poista
  3. Samaistun!! Tein about 10 kuukautta asiakaspalvelua, en kylläkään ruokakaupassa. Mutta joo samat jutut pyörivät kyllä noissa vaate/koru/yms kaupoissa. Toi tietosanakirja on totta, sillä mun oletettiin tietävän kaikki kyseisen kaupungin ravintolat, kaupat sekä kadut. Niihinkin piti hymyillen vastata, että juu sori en kyllä tiiä... Tosi monia kertoja sai kuulla niitä elämäntarinoita, ja no saan kyllä nytkin kuulla niitä vaikken kaupassa ole enää töissä...
    Yksi kerta on kuitenkin jäänyt hyvänä muistona mieleen, sillä joku pappa jäi juttelemaan mun kanssa hetkeksi. Myymälä oli silloin tyhjillään, joten mullakin oli pieni hetki aikaa. No anyways hän kertoi jotain omia kokemuksiaan ja antoi muutamat ihanat elämänohjeet! :D Se on kyllä ollut ainoita kertoja, kun tarinatuokio on ollut vain ja osunut hyvään saumaan. Usein niitä nimittäin aletaan kertomaan just sillon kun on jonoa kassalla/ pitäisi olla palvelemassa toista asiakasta.

    Järjestely on muuten jäänyt päälle, vaikka en oo enää kaupassa töissä!! :D

    Mun mielestä kaikkein hankalinta oli toi jatkuva hymyily, sillä vaikka itsellä oli huono päivä tai oli kipeä olo, niin pakko oli hymyillä. Joo no en mäkään tykkää mennä kauppaan, jossa myyjä on sitruunan syönyt, mutta jos ei oo asiakaspalvelua tehnyt, niin ei tajua sitä miten kuluttavaa se jatkuva hymyily on.

    Sitten muutenkin kuulee kutakuinkin tän tyyppisiä kommentteja, että "asiakaspalvelu on helppoa. Siinä vaan istuu ja näpyttelee kassaa/konetta/yms." Oon aika usein sitten tohon sanonut, että juu ole hyvä ja mee kokeileen. Tietty riippuen vähän siitä, että kuka tommosen kommentin on heittänyt :D

    Mutta joo aiheesta kukkaruukkuun-->Ylipäätään ärsyttää se, että kommentoidaan jotain työtä helpoksi ilman, että on itse tehty kyseistä työtä... Nykyään mä koitan olla kaikille asiakaspalvelijoille ystävällinen, sillä oman huonon päivän voi unohtaa siksi aikaa, kun väläyttää siinä kassalla sen hymyn ja sanoo kiitoksen :')

    anskisss.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekkin olen työskennellyt ruokakaupan lisäksi erikoismyymälöissä ja siellä kans on osittain samanlaista kun ruokakaupassa tuo asiakaspalvelu. Työn luonne muutenhan on täysin erillaista. :D Kyllähän niitä joitakin hyviä tarina hetkiä löytyy kun on ollut juurikin se sopiva hetki jäädä kuuntelemaan, mutta harvoin sitä aikaa on varsinkaan ruokakaupassa..

      Onhan se todella raskasta hymyillä jatkuvasti, mutta kyllä se ihan pienikin hymy antaisi asiakaalle hyvän vaikutuksen. Mutta kyllä mä itse ymmärrän, jos pelkästään kassalla pitää olla niin se hymyily vähentyy helposti, mutta olen huomannut et sitä myötä monista tulee aika töykeän oloisia. Itse koen joka kerta kun lähden lähimmästä citymarketista ulos, että kassalla oleva olisi ollut jotenkin töykeä. Se on ikävää ja moni muukin on kokenut sen saman.

      Itsekkin olen kuullut samaa, että se olis muka jotenkin helppoa. Ei se vaan ole ja itselläkin niin tekis mieli antaa sen henkilön tulla kassalle hoitamaan homman, jos kerran on niin helppoa. :D Ja itsekkin olen ihan samaa mieltä, että se suututtaa kun joku alasta tietämätön tulee kommentoimaan alan helppoutta. :)

      Poista
  4. Niin hyvä teksti ! Itse tosin työskentelen ravintola-alalla ja yli puolen vuoden kokemus kahvilassa työskentelystä, mutta tekstiin pystyin samaistumaan ihan täysin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Kyllähän noita tilanteita tulee muissakin asiakaspalvelu töissä kun kaupassa. :D

      Poista
  5. Tää on niin totta! :D Itsekin työskentelin useamman vuoden kaupan kassalla, mutta omat kiinnostuksen kohteet veivät sitten muualle. Ei siinä duunissa varsinaisesti mitään vikaa ollut, mutta en kyllä takaisinkaan ikävöi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin kukaan ikävöi takaisin mihinkään edelliseen työhön jos on suunnanut oman kiinostuksen kohteeseen työhön! :)

      Poista